INFO KONTAKT PŘEHLED VÝSTAV AKTUÁLNÍ VÝSTAVA AKTUÁLNÍ NABÍDKA KNIHY UMĚLCI GALERIE NAVRÁTIL

Umělci

Anderle JiříBeeri TuviaBenda VáclavBeran ZdeněkBeránek JiříBeuys JosephCastellon FedericoChabot AndreCragg TonyHardy JohnHernández Pijuan JoanLüpertz MarkusMaterna VladimírNačeradský JiříNitsch HermannONA B.Purkrábková HanaSkála FrantišekSobotka IvanTàpies Antonio

Pauzer Karel


Narozen 4.12.1936 v Praze

Studia:
Vysoká škola umělecko průmyslová v Praze

Aktivita:
sochařství, grafika, kresba

Vystavuje od roku 1966

Zastoupení ve sbírkách:
Národní galerie Praha (Veletržní palác)
České muzeum výtvarného umění Praha
Moravská galerie Brno
Galerie výtvarného umění Ostrava
AJG Hluboká nad Vltavou
Galerie B.Rejta Louny
Severočeská galerie Litoměřice
soukromé sbírky v zahraničí

Bibliografie z posledních let:
Jindřich Chalupecký: Nové umění v Čechách
Jiří Šetlík: Cesty po atelierech
Encyklopedie českého výtvarného umění
Texty katalogů: Jan Kříž, Ivan Neumann, Mahulena Nešlehová

Z výstav posledních let:

1990Praha - Mánes - Dialog PaYí~ - Praha
1991ToruH Umlecká konfrontace 1991
Hrad Sovinec (s H.Purkrábkovou)
Klatovy - šedá cihla
1992Litoměřice - Barok a dnešek
Philadelphia, Atlanta, Pittsburgh, Baltimore-Východoevropská keramika
Bratislava - České kulturní středisko (s J.Sopkem)
1993Moravská galerie Brno (s H.Purkrábkovou)
Mánes Praha - Umělecká beseda
1993GVU Litoměřice - Nová figurace II
1994NVU - Karolinum Praha, samostatná
Galerie Litera Praha, Soukromá genesis, samostatná
1995AJG Zámek Bechyně - Sýpka, samostatná
1996Neuburg An Der Donau - Rathhausplatz, samostatná
Regensburg - Salzstadel, samostatná
Zlínský salon
Galerie Litera Praha, "Od začátku, samostatná
Galerie Synagoga Hranice (s H. Purkrábkovou)

....Postupy i náměty Karla Pauzera jsou jiné a také jinak působivé. Stav současného světa staví věcně a s anatomickou přesností do oblasti divokých, hybridních zvířecích tvarů, mezi nimiž platí výhradně pudová přímočarost. Zjevné dravosti odpovídá až k naturalizmu vypjatá, detailně obnažená stavba zpodobovaných zvířat. Jejich muskulatura překypující potenciálem síly odkazuje svojí fiktivností hluboko do minulosti, až k archaickým plastikám Předního východu. Hrozí možným zásahem, současně však zakrývají cosi, co nemá být poznáno, co je příliš zranitelné.

Přesvědčivě působí i situace, do niž sochař svoji tvorbu staví, i když neodpovídá konvenčnímu pohledu na zobrazování zvířat. Jsou logické ve své celkové podobě právě vzhledem k našim životním zkušenostem, neboli, jsou proto stejně "lidské" jako zvířecí. Tento fakt, který nám umělec odhaluje, nabývá významu teprve kontrastem zjevného anatomického arzenálu zvířeckosti. Podobenství, která takto vznikají, jsou obrazná a svým dopadem nadčasová. Promlouvá z nich přímé, nezidealizované poznání světa živých tvorů, které vede k zamyšlení i výstraze.

Originálnost této výpovědi a intenzita jejího výrazu jsou zcela mimořádným zjevem v našem současném sochařském umění. Neméně působivá je i druhá poloha Pouzerovy práce: barevné "skládačky", v nichž autor názorně rozvádí procesy růstu organických tvarů, jejich skladebnost i mechaničnost pohybu. Kontrastní barva odlišuje jednotlivé díly stavebního systému i jejich funkce. Uplatňuje se jako zcela samostatný prvek, navazuje moment hry, volnosti a možného rozložení. I ony zaujmou silou svého výrazu....

Mahulena Nešlehová k výstavě v Galerii Synagoga
40001.jpg
Tři na jednoho (detail)
40002.jpg
Bez obav
40003.jpg
Malá ležící
40004.jpg
Poklona
40005.jpg
Úlovek
40006.jpg
Velká ležící
196.jpg
197.jpg
198.jpg
HOME