UmělciAnderle JiříBeeri TuviaBenda VáclavBeran ZdeněkBeránek Jiří Beuys JosephCastellon FedericoChabot AndreCragg TonyHardy JohnHernández Pijuan JoanLüpertz MarkusMaterna VladimírNačeradský JiříNitsch HermannONA B.Pauzer KarelPurkrábková HanaSkála FrantišekSobotka IvanTàpies Antonio | |
Beránek Jiří
Narozen 21.11.1945 v Borkovicích
Studia:
V letech 1961 - 1965 na Střední odborné škole výtvarné v Praze a v letech 1966 - 1972 na Akademii výtvarných umění v Praze.
Samostatné výstavy
1979 |
Vlastivědné muzeum, Šumperk
Divadlo v Nerudovce, Praha |
1980 |
Galerie Ve dvorku, České Budějovice |
1983 |
Dvůr (prostor a kresby), Galerie H, Kostelec nad Černými lesy |
1985 |
Prostor, Kostelec nad Černými lesy |
|
Kresby, Kulturní dům Opatov, Praha |
1989 |
Kresby, Kulturní dům Opatov, Praha |
1992 |
Galerie Litera, Praha |
|
Galerie Gema, Kresby, Praha |
1993 |
Ranné obrazy, objekty a sochy, Galerie '60/'70, Praha |
|
Naklonění, Galerie Via Art, Praha |
1993 - 1994 |
Trojí dům, klášter Emauzy, Praha |
1994 |
Galerie Litera, Praha |
1995 |
Galeri Gema, Kresby, Praha |
Účast na kolektivních výstavách
1973 |
Sochařské setkání, Vojanovy sady, Praha |
1974 |
Sochařské symposium, Hukvaldy |
1978 |
Konfrontace, MÚ ČSAV, Praha |
1980 |
Prostor člověka, Dobříš |
1982 |
Galerie Fronta, Praha
Stromovka, Praha |
1983 |
Gong, Vysočany, Praha |
1987 |
Prostředí a obraz, Koloděje |
1988 |
Skupinová výstava 12/15, Koloděje
Barevná plastika, Vojanovy sady, Praha
Možnosti umění v prostoru, Praha
Jeden starší, jeden mladší, Skupinová výstava 12/15, Lidový dům, Praha |
1989 |
Střední věk, Dům U zvonu, Galerie Hlavního města Prahy
Střední věk, Zlín a Budapešt |
1990 |
Kreslení, Galerie Fronta, Praha |
|
Nová skupina, Národní galerie, Praha |
|
Inoffiziell Kunst, Museum der Stadt Regensburg |
|
Neoficiální, Moravská galerie, Brno |
|
40 Artistes Tchéques et Slovaques, Paris |
|
Czech Art in the Velvet Revolution, Nassau County Museum, New York |
|
České umění, Helsinky |
1991 |
Český globus, Národní galerie, Praha |
|
Prostor, Státní galerie, Zlín |
|
Sochařské symposium, Lemberk |
1992 |
Karolinum, Středoevropská galerie, Praha |
|
Galerie výtvarného umění, Litoměřice |
1994 |
Menší formáty, (12/15), G. Via Art |
|
U zdymadla, (12/15), Mánes, Praha |
|
Mezinárodní sochařské symposium, Lindabrunn |
|
Středoevropské sochařské umění, kul. centrum Srečko Kosovel, Sežana |
1995 |
Praha-Paříž, Novoměstská radnice Praha |
|
Glassgalerie Hittfeld - Zeitwage |
1996 |
12/15 - Vídeň - Špét aber doch
Venray - Holandsko - Slávnosť
City Museum and Mappin art - Gallery |
1997 |
Umění zastaveného času - Černá matka boží, Praha, Brno, Cheb |
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze
Alšova jihočeská galerie v Hluboké n. Vltavou
Galerie Hlavního města Prahy
Galerie výtvarného umění Klatovy-Klenová
Moravská galerie v Brně
Vlastivědné muzeum v Šumperku
Soukromé sbírky ve Francii, Německu, Švýcarsku, USA a v České republice
Realizace v architektuře
Kostel M. Jana Husi v Uherském Brodě (1972)
Kostel Sv. Tomáše Canterburského v Mohelnici (1978 - 1980)
Křížová cesta v kostele Stětí sv. Jana Křtitele v Libčevsi (1979)
Kostel sv. Ducha v Hradci Králové (1988)
Výběr z literatury
Rozhovor Jiřího Beránka s Jiřím Hůlou.
Katalog výstavy Dvůr (Prostor a kresby)
Jiří Beránek, O prostoru. Katalog výstavy Střední věk. Praha, Galerie Hlavního města Prahy 1989.
Rozhovor Marcely Pánkové s Jiřím Beránkem. Katalog výstavy Spirit of Time, 1991
Cesta Jiřího Beránka k dnešnímu, tak charakteristickému projevu se odvíjela od počátku 70. let, kdy nepochybně navazovala na tendence českého umění 60. let. Jeho zájem se však velmi rychle obracel k tomu základnímu, ke vztahu prostoru a sochy. Záhy mu stačily fragmenty figury, které časem ztrácely svoji "tělovost". Stávaly se z nich spíše tajemné věci, konvexní a konkávní tvary zaplňující či objímající a uzavírající prostor. Socha vstoupila do prostoru s vlastním, vyděleným prostorem uvnitř. Postupně pak Beránek opouštěl představu, že vztáhne prostor k soše. Pochopil, že prostor je promlouvající mocnost. Sochu, je-li to ještě u Beránka socha, vztahuje nyní k prostoru, aby se mu otevřel a napovídá směr lidské cesty v něm. Otevírá ho jako místo bytí i přesahování.
Beránkova recentní tvorba jako by byla rozpomínáním na zasutou citlivost. Jeho nové realizace jsou nejspíše pátravé, chvějící odhalování uzlin prostoru, které se mohou vyjevit jako ochraná místa života i jako průchod za ... Jsou to místa, ať se ocitnou Beránkovy sochy kdekoliv, na nichž může člověk pocítit moc, která ho stále přesahuje. Beránkovy sochy nutí vzpomenout si na intenzitu projevu předvěkého umění. Svou tvorbou odkrývá svět mýtu, Cheap Hublot Replica svět před pamětí, na nějž neupozorňuje zvnějšku, převzatými znaky a symboly, ale uvádí do něj uzlinami prostoru a času svých soch.
PHDr. Ivan Neumann
 Hmat |
 Břevno v oku tvém
Instalace v galerii Litera |
 Figura |
 Váha času |
|